Johanna?

Igår återsågs ett gäng gamla rävar. Mycket trevligt. En hade ett nytt kap att presentera. Det var ett hand-shake-moment alltså. "Hej, Johanna"  sa jag. "Nä detta eee Grettan." sa de andra. Kallas inte alltför ofta vid mitt tilltalsnamn. Kärt barn har många namn säger de ju. Här kommer ett axplock:

Jojjo som senare utvecklades till Yoyo av en engelsk fotbollstränare jag hade. I stort sett utdött nu.

Gratjova.  När det blev överskott på Johannor har mitt efternamn alltid varit hyfsat särskiljande.

Bratsnoff. Vet inte vart det kom ifrån.

Gratjovs syrra. Mina bröder hade lite högre kändisfaktor än jag i de småländska skogarna.

Gretzky. Denna är faktiskt lite pinsam. Det var när jag kom till Pixbo och jag tydligen var så tvungen att få ett smeknamn. Vid den tiden hade Jojjo tappat stinget. Underfundiga Zicko tyckte inte att steget från Gratjova till Gretzky var så långt. Sen att jag är ungefär lika het som Wayne, det är klart att det också var en av anledningarna. (?) 

Senare har det utvecklats ett gäng bastarder av Gretzky, av vilka Grettan och Gretl' (som minstingen i Sound ouf music) är de mest använda.

Många i min bekantskapskrets är hängivna Hipp Hipp-fans, så även jag. Där finns en baltisk kvinna som sysslar med kändisresor tillsammans med sin make. Hennes namn är inte långt från Johanna - Jolanta. Öststaskopplingen spelade säkerligen också in där.

Svetlana.

Någon gång för lite drygt ett år sedan blev det klart för mig att man inte kommer så långt här i livet om man går omkring och är så där dumt snäll hela tiden. Nu har det gått så långt att jag till och med har ett smeknamn som är ett resultat av min nya image. Aggrova.



Så så här på Johannadagen i fruntimmersveckan känner jag ingen större anledning att fira. Off to work I go.

Kommentarer
Postat av: Fiorella

Gillar din blogg : )

Postat av: alias anso

jag hör dej!!!! Hur ofta tror du man får heta Ann-Sofie som ib-spelare, människa, individ?? = aldrig...man vet knappt vad man ska pressentera sig som längre, folk fnissar liksom om man säger "hej ann-sofie" fast det är kanske för att det är fult...vad vet jag...känner med dej iallafall

2007-07-24 @ 18:12:48
Postat av: Johanna

Nä, Anso, det värsta är när man är i färd att ringa någon och kommer på precis när de svarar att de antagligen inte har en aning om vem det är om man presenterar sig som "Johanna".
"Hej de e Jo.. eee... Grettan"
Jag har ju ytterligare ett problem där och det är att inte en jävel i denna del av landet förstår vad jag säger om jag använder mina naturliga R.
Kan för övrigt meddela att du har en utmanare om Ansotronen i innebandyvärlden. En jävligt lovande tjej i Surte.

2007-07-25 @ 01:04:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback