Temmeldagen

Idag är det en speciell tisdag - fettisdagen.

 "infaller efter fastlagssöndagen och är den sista dagen före den kristna fastan"

Det borde alltå var fritt fram att svulla idag. Då undrar jag bara - var är mitt snask? Eller ska man behöva hålla sig till temlorna?

Själv brukade jag specialbeställa mina temlor utan mandelmassa förr om åren. Mandelmassa och marsipan var nämligen något som brukade framkalla kräkkänslor. Så här på äldre dar har jag dock lärt mig att faktiskt nästan uppskatta mandelmassan, ungefär likadant var det med kaviar. Vad beträffar marsipan har jag nog däremot en bit kvar, så gå nu inte och köp någon prinsesstårta till mig!

Temlor ja, det var precis så han kallade dem, privatdetektiv Ture Sventon. Han åt dem året om och kunde sluka dem i ett enda nafs. Alltid fick han lite grädde på nosen. Och så minns vi förstås Ville Vessla. En obehaglig jävel det där alltså. Får fortfarande rysningar när jag tänker på honom. Ture hette ju egentligen Sture Svensson men kallade sig Ture Sventon för att han hade problem med uttalet av bokstaven S. Borde han inte rimligtvis säga Ture Tventon då? Kvalitet var det hur som helst.  

Nu för tiden får jag lätt huvudvärk så fort jag hör Bolibompajingeln. Bättre förr, ja men det är klart det var.

Min brors välartade son har den utmärkta smaken att uppskatta Astrid Lindgrens mästerliga verk. Har man vägarna förbi Kungälv kan man alltså tura in ett avsnitt Karlsson, Barnen i Bullerbyn eller annat fint gammalt hederligt kvalitetsbarnprogram. Men som bekant har även den klarast lysande sol sina fläckar. Han blir nämligen som hypnotiserade av
detta. Jag förstår inte.

.. .. ..

Schlagerfebern nalkas. Ser ohyggligt lovande ut med Luuk vid rodret i år igen, denna gång flankerad av sockersöte Björn Gustafsson. Ryktas även om inslag av grabbarna i Hip Hip.

Utan att ha djupstuderat årets startfält satsar jag mina kort på BWO. Ja, det kanske har lite att göra med den blonde skönheten till frontfigur.

.. .. ..


Låg och funderade på min idrottsliga karriär sent igårkväll. Har en del fantastiska minnen i bagaget. Jag kände att - ja, det finns en överhängande risk för att det blir en lista på det.

Imorgon är tanken att jag skall snöra på mig mina Pumas och grabba tag i Feta Pipan igen. Skapa lite nya minnen. Kanske. We'll see.







Power-nap på det ja.


Kommentarer
Postat av: jonna

Is it true?
Johanna - comming back tooo town...

Postat av: Anonym

and sings SILENT night!

2008-02-05 @ 19:48:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback