Kvinnor kan

Idag var jag och såg en hel fotbollsmatch live för första gången på säkert två år. Jitex - Hovås/Billdal, division 2 NV dam. Hovås/Billdal, där en väninna till mig spelar, hade chansen att rycka ifrån Jitex i tabellen. Det var en sexpoängsmatch. 

Jag blir tyvärr sällan imponerad när jag ser tjejer spela fotboll. Eller jo, Marta och Lotta Schelin är helt ok. Men så idag försökte jag verkligen ge det en chans. Jag tog mig samman, köpte en kaffe i pappmugg och intog läktaren. Tänkte att de här tjejerna kunde nog ett och annat, jag menar det var ändå division 2. Så högt har inte ens jag spelat.

Här hade jag jobbat på min inställning till damfotboll så att jag nästan kände mig som en ny människa. Jag hade genomlidit en smärre personlig kris för att få lite behållning från denna match. Och vad levererade de? Jo, det allra pinsammaste som så frekvent händer i dammatcher. Jag tror alla vet vad jag pratar om. Någon dundrar iväg en s.k. "höjdare" på chans från någonstans strax över mittlinjen och man kunde verkligen se det komma långt före bollen sakta sakta singlade ner bakom en febrilt hoppande målvakt.

Jag spelade ju själv fotboll under ett antal år. 13 närmare bestämt. Sista åren var jag eminent frisparksläggare i Landsbro IF. Jag tyckte jag var en rätt bra frisparksläggare, men vid närmare eftertanke så var det väl bara det att mina skott, när jag pangade på till max, helt enkelt nådde precis den där höjden strax under ribban. Men det kändes ändå jävligt bra så länge jag kunde gå omkring och tro att jag var en damernas motsvarighet till Beckham.

Jaha, då fick damfotbollen sig ytterligare en känga. Det var inte meningen. Det är mest bara så frustrerande att man alltid kommer vara steget efter grabbsen.

Ur min point of view  är det fina i kråksången att det faktiskt inte är lika frustrerande att se daminnebandy. Allways a floorball-touch to it. Nämen jag är inte insnöad.

Matchen slutade 3-1 till Jitex.

Sa jag att jag betalade för det? 40 kronor.



.. .. ..

Det blev 10 avsnitt av Sex and the City på det.

Kommentarer
Postat av: ab

hej! jag tycker du är lite väl hård mot damfotbollen...jag bor nämligen i umeå och har sett både det ena och det andra när uik har haft match..tycker dom är jätteduktiga! har du verkligen gett det en chans?? /uik-fan

2007-08-14 @ 00:40:39
Postat av: an

Får tyvärr hålla med om fotbollen, visst eliten är väl ok men bredden i seriesystemet, isch. Det är roligare att kolla på knattarna än på seniorerna. Man kan undra varför de inte kommit längre mtp att de hållt på i några år.

2007-08-14 @ 08:52:07
Postat av: anso

jag hör dej på damfotbollen, en arbetskollega till mej brukar lite skämtsamt säga att killar spelar fotboll och tjejer sparkar fotboll. Ligger nog nått i det, själv plankade jag hammarby-umeå i söndags, aldrig att jag betalar 120 spänn för det! Å jag gick efter 55, dötråkigt!!!!

2007-08-14 @ 09:08:40
Postat av: Johanna

Jag HAR gett det en chans. Tro mig, jag hade verkligen velat tycka att de är jätteduktiga. Vad säger det om min egen fotbollskarriär om jag inte är i närheten av deras standard liksom?

2007-08-14 @ 16:39:42
Postat av: Newsthings

Very nice site. Well laid out.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback