Honey, I'm home!

Hon stod knappt att känna igen då hon åtskilliga croissanter senare rullade in på Landvetter Airport.

Att toppa beachformen och samtidigt uppleva den franska matkulturen var en omöjlighet. Anna Skipper skulle krevera om hon fick se det jag ätit dessa veckor uppställt på ett bord. Men hon kan faktiskt dra åt helvete.

Det har väl undgått få att fransmän generellt sett är rätt kassa på andra språk men att de inte ens kan höra skillnad på svenska och engelska, det är faktiskt skrämmande. Det var inte en gång folk gissade att vi snackade engelska. Det är inte ofta folk gissar på att jag kommer från Sverige. Flest bud var det denna gången på Italien vilket jag tar som en stor komplimang.  

Det mest problematiska denna vistelse var när man skulle beställa något som hade engelskt namn. Skulle du ha en Street hot dog till exempel var det lönlöst att försöka säga det på så god engelska som möjligt. Strriit ott dogg funkade bättre. Lustigt det där.

Fick prova på att åka tråådbuss. Det var väldigt rooligt. (Roland TpT)

Lyon föll mig i smaken men som alltid var det skönt att återvända till Sverige. Borta bra men hemma slår allt. Lite schitzofren nu bara efter tvära kast mellan storstad och by (Vrigstad). 1250000 mot 1900.

.. .. ..

Kan inte annat än tokhylla inlägget från "Bippo & Grappa". Får dock meddela att trots enorm hets mot fransmännen lyckades jag inte provocera. Det var nämligen inte i fotbollsfanatiska kretsar som jag cirkulerade. När det för en gångs skull bjöds upp till lite lir  i gangetvar det undertecknad som fick stå för artisteriet vilket säger mer om dem än om mig. Nog för att jag fortfarande kan spexa till det mellan varven men en medelmåttig kille överglänser jag inte.

Blir lätt nedstämd när jag tänker på Pippos magnifika show, av det enda själet att jag inte fick uppleva den live. Näe, varför låta de svenska studenterna få lite ledighet och tillgång till en TV? Det blev till att ta del av hyllningarna i l'Equipe istället. För den icke allmänbildade är det sporttidning numero uno i la France. Kvällen då magnifico Philippo (nä jag påstår inte att jag kan italienska även om jag innerligt gärna skulle vilja) gav alla som hånat honom en fet smäll på nosen, var för övrigt den kväll då jag fick som mest SMS från la Suède.

Det närmaste jag annars kom lite fotboll var när tre ynglingar rultade omkring utanför vårt residens, iförda endast kalsonger. De firade Olympique Lyonnais seger i sista omgången av den franska ligan. Kimpa såg vi inte skymten av under hela vistelsen. Skit.

Tro det eller ej, innebandy kom faktiskt på tal. En av lärarna som var en stor sverigevän hade fått testa på att spela lite under ett av sina besök. Än mer förvånanande var att han såg det som en sport för stora och starka. Jag försökte förklara att många här såg det som lite utav en töntsport som utövas av dem som inte var tillräckligt bra på fotboll eller hockey. Tänka sig sicka skillda uppfattningar man kan ha.

Sista sportrelaterade händelsen: En utskällning från chefen på närbutiken för att spela basket med en av hans avocados. Han borde varit tacksam. Vem vill ha hårda avocados?

.. .. ..

Har blivit informerad om att vi inleder serien borta mot Robertshöjd (eller vad de heter?). Intressant.

Har även sett listan över de lag som kommer delta i Båstad. Största skrällen där var utan tvekan Jönköpings IK på herrsidan. Här gick jag omkring och trodde att laget från Sveriges Betlehem djupt föraktade turneringar som BOO. Gud så förutfattade meningar jag har. För egen del så är Balrog en önskemotståndare. För att ge dem en match kommer det möjligen att krävas lite extra
aktiv coachning. Annars skulle det knappt behöva vara några dimmor.

.. .. ..

Sova kanske.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Anledningen till Jönköpings deltagande i Båstad stavas Jakob Olofsson... Jakob gilalr nog "båstadlivet" mer än andra elittränare!

2007-06-11 @ 11:40:55
Postat av: Carro

Välkommen hem!=) Ha de gott i sommar Vrigstad, vi höres. Kramar

2007-06-12 @ 00:58:48
Postat av: Johan Sjöstrand

Välkommen tillbaka, vet inte hur man överlevt utan nya blogginlägg från dig. Keep it up, du är en av de bästa i gamet!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback