snicksnack

Korsvägen, en av Göteborgs kollektivtrafiks största knutpunkter,  vid 13.30-snåret.

Lunchproblemet hade skjutits upp till hemkomst eftersom skoldagen var så hiskeligt kort. Hungrig som en varg var det således rätt tröttsamt att bussen inte behagade följa tabellen och dyka upp i tid. Lutade mig lite förstrött mot en lyktstople och var nära att somna på stående fot.

Då dök det upp en äldre dam och började tugga. Hon kickade av samtalet med någon kommentar om mitt hår. Efter lite beklagande av bussens bristfälliga respekt för tidtablån, berättade hon att pensionärer numera åker gratis med Västtrafik förutom mellan 15-18 (om jag minns rätt). Hon tyckte att det var bra men sa att det säkert bara var tillfälligt för att locka till sig resenärer och när de sedan vant sig vid att använda stadens bussar och spårvagnar skulle ta ut ett överpris. Hon visste minsann hur sådant brukar funka. Skönt bitter i all tacksamhet. I like.

Hon frågade mig var jag varit och vart jag var på väg, vilket föranledde konvarsationen om mitt framtida yrke.

-Lärare alltså? Ja men det tror jag du kommer klara galant.

Betryggande att höra från någon som språkat med en under fem minuter.


Över huvud taget är det väldigt osvenskt att bara traska fram till någon och snicksnacka på det sättet men hon gjorde min väntan betydligt trevligare. Annat hade det varit om det hade varit en...

...ung man. Då hade det varit fråga om limmande.
...äldre man. Gubbsjuk.
...unge. Låt mig va! Jag har fäktats med ert släkte hela dagen, jag orkar inte mer!

Tacksam situation att vara gammal dam alltså om man framfusigt vill strökonversera med främlingar vid en busshållplats.

.. .. ..




Då var solsemestern bokad. La familia plus ett antal bubblare. Ser ut som man kan slippa känna sig som en alvedon framåt maj.


"Jag solar, men jag solar bara framsidan. Baksidan är ju helt oväsentlig. Med en snygg bränna i ansiktet ökar ju chanserna att få med någon hem och när man långt senare kliver upp ur sängen och avslöjar den likbleka baksidan, ja då är det liksom lite sent för henne att ångra sig"

/
Magnus Uggla




.. .. ..



Jesus Christ! Carola, Andreas Johnson, Amy Diamond. Detta kan bli hur bra som helst!



.. .. ..




Ja men vi säger väl så då. Ah, ha de så bra. Okej.. hejhej!










                    

Kommentarer
Postat av: västtrafik kundservice

för pensionärer (65 år) gäller följande:
dom får resa alla dagar utom helgfri måndag-fredag kl 6.00-8.30 och 15.00-18.00.
har du stigit på före kl 6.00 respektive 15.00 får du fortsätta resan ombord på samma fordon.
Byter du till annat fordon efter kl 6.00 eller 15.00 måste du betala för den nya resan.

2008-01-17 @ 15:04:45
Postat av: Niklas Malmgren

Ah, så bra nu vet jag ju hur jag ska resa i Gbg om jag kommer dit om 32 år... :-D Ovärderligt! :-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback