Cedermark

Go Gubbe
Satt och lyssnade förstrött på goa bitar medan jag väntade på spårvagnstransport. En något narkotikapåverkad man spatserade förbi och pratade med sig själv. Den lite äldre herren bredvid knackade då mig på axeln.

-Det är bäst att prata med sig själv. Då får man de bästa svaren.
-Ja precis,
skrattade jag.
-Kan man lyssna på melodier på den där?

Han pekade på min mobil som just då alltså fungerade som musikmaskin. Jag fnissade till när jag hörde hans användande av ordet "melodier".

-Javisst, förstår du. Käckt va?
-Ja. Har du något med Roland Cedermark?
-Nä, jag har nog faktiskt inte ens hört någon låt han sjunger.
-Nä, Cedermark spelar dragspel.
-Jaha, nä jag har inget med Cedermark, tyvärr.

Alla borde ju annars ha något med Cedermark på det bärbara ljudet kan man tycka. Och alla böcker som man kan köpa som bilaga till Aftonbladet borde få ett pris.

Sedan började vi språka om ABBA. Jag fick känslan av att det var höjden av musikalisk ungdomlighet för honom och då var vi fortfarande ändå nästan ett decennium för min födelse i tiden. Agnetha Fältskogs solokarriär och hennes senare flykt från allt vad rampljus heter ventilerades. Gud vad tråkigt det blev när den pratglade gubben var tvungen att halta iväg till sin buss, nummer 50 mot Kallebäck.

.. .. ..


En rödräv inbjöds att deltaga i ett försäsongspass à la Surte. Hon avböjde och sa helt seriöst:

-Jag hänger nog inte med i ert tempo.

Har de ingen pli på sina adepter därute i Mölnlyckeskogarna?

.. .. ..

När vi ändå är inne på Red Foxes. Juha Leinonen klar för Pixbo. Juha Leinonen och jag har ju varit klubbkamrater en gång i tiden. Minns en PIB-fest för klubbens seniorlag. Festfixarna hade ordnat det hela mycket bra. Det var käk, music, och en liten bar med inhyrd bartender. Ja det var nästan så att man trodde att det var Bindefeldt som varit i farten.

Det var bordsplacering, varannan kille varannan tjej som sig bör, och till vänster om min plats stod det "Juha". På den tiden brydde jag mig föga om hur det gick för herrarna och visste inte ens vem denne Juha var. Jag fick heller aldrig träffa honom. Han var i lokalen men han kom aldrig och satte sig. Han var inte på toa. Inte på dansgolvet. Inte heller stod han försynt och gömde sig i något hörn. Tydligen upptagen med annat. Finskt påbrå?

.. .. ..


Frisbee är ett satans påfund. Om man ska ta sig från parkeringen ner till motionsslingorna i Skatås måste man, om så kallad frisbee-match pågår, gå en helvetisk omväg för att inte riskera att få en platsplatta i nyllet. Jag och Sandra hade missat att match pågick och det kunde gått illa. Riktigt illa.



Kommentarer
Postat av: classe

hahaha fan vilket kul youtube klipp!

2008-07-09 @ 21:40:40
Postat av: cake

jag tycker liza marklund bör ha det nästa år.

2008-07-10 @ 21:30:48
Postat av: Johanna

Eller Jan Guillou. För de härliga böckerna om Arn.

2008-07-10 @ 22:40:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback