You made my day

Postat av: G...gymnasielärare sedan 8 år!

Angående din reaktion...du håller på att bli språklärare och därmed anammar du den inneboende kultur som finns i denna krets; avsky för allt utom det egna ämnet, klagan över skolledningens brist på förståelse samt en känsla av att alla samhällslärare egentligen är kommunister!
Snart kommer också kraven på förtur i kopieringsrummet, bärandet av dräktkjol tillsammans med eccoskor samt en outtalad önskan om att prygla alla omotiverade elever med stålkätting när de inte vill lära sig alla uuuuunderbara och såååå praktiska glosor inom franskt kulturliv!

Bara så du vet!

2008-09-23 @ 10:53:26

Kan börja med att säga att denna kommentar gjorde min dag när jag strax efter lunchsnåret var på väg att drabbas av den klassiska paltkoman*. Är glad att jag tog mig tid att stanna upp och analysera min reaktion så att ovan citerade skribent kunde måla upp detta skräckscenario. Det är så lätt att man blir något man inte vill av bara farten, om man inte stannar upp för en stunds självreflektion.
* tröttheten som sätter in å det allra grövsta efter en stadig lunch.

- Som gymnasielärare har man alltid två ämnen och mitt andra, eller första beroende på hur man nu ser det, är matematik så det vore jobbigt för alla inblandade, i synnerhet mig själv, om jag började avsky allt utom franskan.  Där är jag ganska lugn.

- Visst är samhällslärare ett samlat kommunistgarde, det vet vi alla. Så utstuderat har de tagit sig in i skolans verksamhet för att sprida propagande i de unga leden. De är ena hal ålar de där.

- Jag kan verkligen inte se varför jag, som den viktiga person jag är, inte skulle ha förtur i kopieringsrummet. Det är, i alla sammanhang, lite under min värdighet att stå i kö.

- Stålkätting? Nackskott säger jag. Det är ohyggligt praktiskt att kunna glosor om de så är underbara eller ej. Lite som multiplikationstabellen. Men visst kan alla slörövar strunta i det nödvändiga tragglandet och konsultera med miniräknare eller lexikon stup i kvarten istället. Repetition är kunskapens moder och det är smidigt att ha goa grejer sittandes i ryggmärgen.

- Dräktjol behöver inte vara fel. Eccoskor däremot - Herre Jesus Kristus. Minns en gång under matematikstudierna när jag satt och tänkte högt inför klasskamraterna. Det var en sån där klassisk regnig göteborgsdag och fötterna var stelfrusna av väta.

-Kanske skulle man investera i ett par gummistövlar, regnar ju väldigt sällan här menar jag.
-Nä Johanna, vet du vad du ska köpa? Gore-texkängor! Jag har haft mina i två år nu - de är superbra!



Det var snuddande nära att jag nappade på det förslaget alltså. Ungefär lika nära som det är att jag någon dag investerar i ett par eccoskor.




Nu kan jag inte kalla mig 22-åring så länge till. Förbannat.

Kommentarer
Postat av: karen

vill ha skon!

Postat av: G. ...kommunist och Ecco-vän!

Skräckscenario?!

Vi talar fakta! Allt detta KOMMER att infinna sig inom en period av 5 år som yrkesverksam. I promise!



Punktar upp det så matteläraren hänger med:



1. Det där med mattelärare utgjorde ICKE någon förbättring! Där snackar vi hybris och foträthet i en underbar kombination...lite Silverstedt goes Pär Nuder!



2. Watch out!! Ämneskonferenserna i samhäll är egentligen terroristceller á la Bader Meinhof!



3. Point proven!



4.Skjutvapen kommer du inte på skolan med...stålkättingar däremot...du måste tänka strategiskt!



5. Ecco ingår i lärarutrustningen tillsammans med nyckelknippa, kopieringskod, en flaska Novalucol och sunkig kaffemugg från -82. För språklärare kan också blommig sidenblus ingå ihop med dräktkjolen!



Välkommen till yrket!

You'll fit right in!

2008-09-24 @ 10:47:46
Postat av: Johanna

Jag verkar kommunicera med en som har koll här... :) Låter som att jag valt den bästa av kombinationer om man vill nå en så osympatisk personlighet som möjligt. Blommig sidenblus ja. Ja men varför inte? Är det samma dress-code för mattelärarna?

2008-09-24 @ 13:55:02
Postat av: Greta

Skulle nog hävda att du valt de två grupper som är mest avskydda på skolorna runt om i landet...men vem vet...du kanske kan förändra synen på såväl matte- som språklärare?!



Lycka till!!;-)



...och nä...mattelärare är mer konservativa med jeans från Coop, skinnportföljen från -78 och den irrande blicken när någon säger något som inte kan kvantifieras!

2008-09-24 @ 14:25:35
Postat av: Anonym

ge mig skon!!

2008-09-24 @ 18:44:33
URL: http://sclasse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback